28 feb. 2015

Zentanglade landskap med klass 4


Under året har jag arbetat lite med zentangle med de fyror jag undervisar i bild. När jag såg det här tipset blev jag sugen på att göra något liknande med min klass.

Jag hade själv gjort tre bilder som jag visade och som de kunde ha som inspiration till mönster. Vi hade också en samling med mönster som vi arbetat med innan. Här finns tips på olika mönster. 

Vi gick sedan igenom bildens olika delar. Hur kan horisonten se ut? (rak, böljande, spetsiga berg...) Hur kan man variera solens strålar? Kan man rita nederbörd på olika vis?

På en av mina bilder hade jag gjort en väg. Tanken var inte att prata om perspektiv, men det föll sig så och många ville ha med en väg på sin bild.

Det första man gör är att rita ramen - utan linjal! Sedan horisonten. Efter det delar man in marken i olika fält, som man sedan fyller med mönster.

Vi använde svarta whiteboardpennor (billiga och luktar inte) på färgat kopieringspapper.


Tack till eleverna i 4c2 för att jag fick använda era bilder!

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som modern vuxenkonst. Urtjusigt - vad duktiga eleverna är.

    SvaraRadera