17 apr. 2015

Bordsplacering med mening.


När mina elever (åk 4) kommer till bildsalen får de en laminerad bild av ett konstverk. På borden i salen ligger lappar med namn på olika konststilar. Deras uppgift är att hitta den konststil till vilken deras bild hör och sätta sig vid det bordet.

Vad är det för vits med det då?

* Eleverna tränar på begrepp som hör till bildämnet. På bara några veckor har de lärt sig namnen på flera stilar.
"Jag fick en surrealistisk bild!"

* De använder begrepp för att beskriva sin bild och konststilen
"Nu fick jag en så'n där bild med svänginga linjer. Visst var det jugend?

* De får favoriter och blir intresserade:
"Åh! Denna gillar jag. Vem har målat den?"

* De börjar kommunicera, analysera och jämföra:
"Min bild har mycket starkare färger än din"

* De får se klassiska konstverk.

* Jag kan på ett enkelt sätt placera ut eleverna i klassrummet och få variation från gång till gång. Den elev som kommer först brukar få i uppgift att distribuera bilderna, medan jag kan göra klart för lektion samtidigt som jag lyssnar på snacket runt bilderna med ett öra.

Efterhand som eleverna blir säkra på konststilarna kan man byta ut mot andra.

Varianter:
En konstnär per bord.
Bilder på redskap i bild och form.
Bilder med liknande/samma budskap vid samma bord.
Bilder med samma teknik vid samma bord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar