![]() |
Dödens lavabro |
![]() |
Solskensbron och regnbågshimlen |
Vi utgick från ett papper med följande rubriker:
Vad kallas bron?
Var ligger din bro?
Vem är bron byggd för?
Hur hög/lång är bron?
När byggdes bron?
Hur tar man sig över bron?
Vad tar man sig över?
Svaren på dessa frågor var grunden till den text de skrev om sin bro.
När de skulle göra själva bilden började de med en skiss. När de var nöjda med utförandet fick de ge sig på den "riktiga bilden". Under arbetets gång pågick hela tiden samtal mellan eleverna om hur man kan få fram just det uttryck man vill. Den här bron är ett bra exempel:

Killen som gjorde den hade sett att en av de broar jag gjort hade en bakgrund som var flammig. Han tyckte att det såg ut som natt. Så ville han ha det! Jag visade hur man kunde använda en svamp för att dutta på färg. Detta gjorde han efter att ha ritat upp bron med blyerts. Sedan var han ute efter att räcket på bron skulle se böjt ut. Han mindes att vi arbetat med böjda linjer för att få den effekten. Sedan ville han att pelarna skulle framträda mer. Han fick tipset av kompisar att måla mörkare längs kanterna. Till sist ville han att det skulle se ut som lampor som lyste. Till det fick jag plocka fram en lite tjockare färg på flaska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.