10 maj 2015

Vitsippor - en bilduppgift

Vårt vitsippe-projekt hämtade innehåll från både biologi, svenska och bild. Här väljer jag att fokusera på bildbiten.

För att kunna teckna något verklighetstroget måste man titta. Man måste titta och noga notera vad man ser, så att man inte luras att teckna något så som man tror att det ser ut. Det var där vi började - på knä ute i vitsippebacken. Frågorna vi ställde oss var:

Hur växer vitsippan? Hur många kronblad har vitsippan? Hur ser ståndare och pistiller ut och hur sitter de? Hur sitter bladen på vitsippan? Hur ser bladen ut? Vilken färg har blommans olika delar.... Allt detta antecknades.

Inne i klassrummet hjälptes vi sedan åt att rita en stor vitsippa på tavlan. Vi hade plockat in några vitsippor att titta på. Eleverna talade om för mig hur blomman skulle se ut. Jag ritade, och de kom med förslag på förbättringar.

Sedan var det deras tur. Vi laddade upp med massor av skisspapper och de skissade hela blommor, halva blommor eller bara detaljer tills de var nöjda. Då hämtade de ett finare papper, som de ritade sin vitsippa på. Under arbetet uppmuntrade jag dem att be kamraterna och mig om tips om förbättringar.


Hela tiden återkom vi till det vi verkligen sett. Hur satt nu bladen? 27 kronblad kanske är i överkant?

Att kunna ge och ta tips på förbättringar är inte alltid helt självklart. Det är ett arbetssätt som man får jobba med. Jag tycker att det underlättar att de får börja med att ge mig feedback. Sen handlar det om fingertoppskänsla, hur långt man vågar pressa varje elev.

Flera elever, som annars uppfattar sig själva som "dåliga på att rita" kommenterade själva sina bilder med "Jag visste inte att jag kunde så bra!"

Ytterligare en vinst var att nu vet alla vad stjälk, kronblad, ståndare, pistill... är!


"Jag visste inte att jag kunde rita så fina vitsippor!"


2 kommentarer:

  1. Underbart sätt att arbeta på. Själv kan jag fortfarande inte skilja på ståndare och pistill i de blommor jag ser. Vid min sommarstuga har jag några blå vitsippor - jag var helt förvirrad första gången jag såg dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska tydligen finnas gröna och blå varianter, men jag har inte haft lyckan att hitta någon. Jag trivs så bra att arbeta på detta sättet och jag upplever att det passar de flesta elever också.

      Radera