13 sep. 2015

Inspirerade av kurbits

När klassen läste om Dalarna i SO, kom de i kontakt med kurbitsmålningar. Det ville jag naturligtvis spinna vidare på i bildundervisningen.

Vad hittar vi när vi googlar på kurbits? Tillsammans gjorde vi en sökning på bilder och visade träffarna på Smartboarden. Utifrån vårt sökresultat fick de fundera på vad som är typiskt för kurbits. Vi samlade tankarna - klara färger, tjocka blommor, blad, svängiga linjer, fåglar, symmetri....

Vi tittade sedan på den här lilla filmen, där man får se skidlandslagets kurbitsmönstrade dräkter. Vi diskuterade varför man väljer kurbits till VM i Falun. Vi tittade också på en kort film om hur man målar en dalahäst.

Elevernas uppgift var sedan att göra en egen kurbitsinspirerad bild. Utifrån det vi pratat om skulle de göra en bild med något eller några typiska stildrag från kurbitsmåleri. Här är  några resultat:




I bildundervisning
Den här uppgiften ligger i linje med bildämnets syften och innefattar delar av det centrala innehållet i ämnet bild. För att utveckla uppgiften ytterligare kan man t ex:

* Berätta om kurbitsmåleriets ursprung och några kända kurbitsmålare.

* Låt eleven resonera kring kurbitsens bildspråk. Vad är typiskt för kurbits? Vilka färger är typiska. Beskriv formerna.

* Låt eleverna resonera med varandra om vad de själva tycker om kurbits.

* Introducera begreppet "realistiskt". Är t ex fåglarna i kurbitsmålningarna realistiska?

* Samtala om olika verktyg och material. Vilken slags färger passar bäst att använda till din bild?

* Samtala om vad symmetri innebär. När stöter vi på symmetri i vardagen? (även centralt innehåll i matematik)

* Låt eleven utvärdera sitt arbete; Varför valde du att göra som du gjorde? Stötte du på några hinder under arbetets gång? Hur löste du det? Blev du nöjd med resultatet?...

2 kommentarer:

  1. Kul att få se att konstkulturer kan hitta nya inslag och anv områden, bra👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket skatter att gräva ur! :) Kul är det också!

      Radera