16 okt. 2016

Figurer med rörliga delar


Det här projektet var väldigt uppskattat av mina elever i åk 6. Vi kombinerade bild och teknik några veckor, då de båda ämnena tangerar varandra på flera punkter.

Uppgiften var att göra en figur med någon rörlig del. Jag visade på två konstruktioner - en med en remsa, som man drog i sidled och en med en cirkulär platta som kunde roteras. Eleverna kunde använda någon av dessa konstruktioner, men de kunde också välja en helt egen.

Det första steget var att göra en skiss. Skissen skulle visa dels hur figuren skulle se ut och dels hur konstruktionen skulle lösas.

När vi var nöjda med skissen, började att rita upp själva figuren på ett ritpapper. När figuren var klar, limmades ritpappret på kartong och klipptes ut. De delar som inte gick att klippa, t ex hålen för ögonen, skar vi ut med en kniv:

Sedan var det dags för själva konstruktionen. Här handlade det om att testa sig fram, göra förändringar och förbättringar tills man var nöjd. Jag försökte att inte direkt ge lösningar, utan eleverna fick prova. Blev det fel, var det bara att testa igen. Jag tillhandahöll kartong och papper i olika tjocklekar. Allt var återvunnet material - cornflakeskartonger, gummibandsmappar, kartonger...

Figurer med rörliga delar

Remsor som fästes med en tvärgående remsa på baksidan, var en vanlig konstruktion. Katten uppe till höger kunde titta åt olika håll. När bajset tittade uppåt kom flugorna surrande. Chokladkakan hade en konstruktion med en roterande skiva som fick tungan att röra sig från mungipa till mungipa.




Pokemons var populära. Här är två olika varianter. Den översta har en roterande skiva, som får ögonen att ändras. Den nedersta har en horisontell remsa som ändrar ögonen.



Det blev många fantasifulla och kreativa skapelser!

Tack till eleverna i åk 6 på Tyringe Skola, för att jag fick fotografera era figurer!


I bild(och teknik)undervisning

Den här uppgiften ligger i linje med bild- och teknik-ämnenas syften och innefattar delar av det centrala innehållet i bild och teknik. För att utveckla uppgiften ytterligare kan man t ex:

* Föra resonemang om olika konstruktioners för och nackdelar.
* Arbeta med olika tekniker och material för att få fram olika effekter i bilderna.
* Arbeta med begrepp som hör till de olika ämnena (skugga, tona, färglägga; syl, mattkniv, kartong, rotera, hållbart...)
* Resonera runt konstruktion och utprovning.
* Utvärdera arbetet och låta eleverna presentera sina arbeten och ge omdömen om sin arbetsinsats.


2 kommentarer:

  1. Haha, riktigt kul tips! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eleverna tyckte också att det var riktigt kul! Jag har nog aldrig sett dem så engagerade förut.

      Radera